1 VWO
Project: Prairyhonden Artis
Dit was mijn eerste O&O project. Voor de meeste competenties geldt dus dat ik nog niet zo veel kon. Voornamelijk heb ik hier beter leren samenwerken en productgericht werken. Ook heb ik de competitie ‘Kennisgerichtheid’ ontwikkeld, door onderzoek te doen in de vorm van enquêtes en interviews.
Persoonlijke ontwikkeling: Schaaltekening
Bij deze persoonlijke ontwikkeling heb ik leren schaaltekenen. Dit was handig voor het maken van de maquette voor het Artis project. Ik heb geleerd hoe in een goede schaal kies, hoe ik een goede indeling maak van een schaaltekening (Waar legenda, waar titel, ect)
Project: Brandweer
In dit project hebben we iets ontworpen om brand tegen te gaan. Hierbij heb ik vooral de competities inventiviteit en productgerichtheid ontwikkeld. We hebben veel verschillende oplossingen bedacht, waarvan we er uiteindelijk drie hebben uitgewerkt. Je zou kunnen stellen dat de competentie ‘Doorzetten’ hier ook is ontwikkeld, omdat we veel hooi op onze vork hadden genomen, en ook in onze vrije tijd aan het project hebben gewerkt.
Persoonlijke ontwikkeling: Tinkercad
Tinkercad is een rotprogramma, maar toch heb ik hier wat van geleerd. In tinkercad kun je heel snel een 3D model maken of bewerken, wat soms best handig is.
2 VWO
Persoonlijke ontwikkeling: Portfolio
In de eerste persoonlijke ontwikkeling van 2 VWO heb ik geleerd hoe ik een portfolio moet maken. Dit hebben we gedaan met het programma ‘Bulb’. Ik heb geleerd hoe ik het programma gebruik en hoe ik een goede opdeling maak.
Project: Stuifduinen
In dit project hebben we een oplossing bedacht voor het probleem van de stuifduinen. Hiervoor hebben we een stukje Kennisgerichtheid ontwikkeld, doordat we op locatie zijn gaan kijken naar het probleem, en geprobeerd hebben te achterhalen wat de oorzaak is. Ook hebben we een geleerd ons ontwerp te testen en aan te passen, op basis van wat werkt. Dit is een stukje ‘Productgerichtheid’ en ‘Inventiviteit’. We hadden een bak gemaakt met zand en een ventilator, om te kijken hoe het zand zich gedraagt in de wind en hoe goed onze oplossing daartegen werkt. Ons uiteindelijke ontwerp bevatte onderdelen uit een 3D printer, en hoewel ik thuis ook een 3D-printer heb, heb ik voor dit onderdeel geleerd om de 3D-printer van school te gebruiken, die van een ander merk is en een andere slicer gebruikt.
Persoonlijke ontwikkeling: Schakelingen
Schakelingen bouwen kon ik al, en kon ik ook al beter dan waar de opdracht over ging. Daarom ben ik tijdens deze persoonlijke ontwikkeling bezig geweest met ingewikkeldere schakelingen maken dan de opdracht voorschreef. Ik heb geleerd hoe ’logic gates’ werken, en hoe je ze kunt maken uit losse componenten. Ook ben in, op aanvraag van de docent, veel bezig geweest met het helpen van anderen. Dat is ook iets wat ik graag doe, en waar ik ook veel van leer, door steeds iets te bekrijken vanuit een ander perspectief.
Project: Navigeren zonder Satellieten
In dit project hebben we gewerkt aan een manier om te navigeren zonder satelieten, bijvoorbeeld in een dichtbegroeid gebied. Hier hebben we weer Inventiviteit en Productgerichtheid ontwikkeld. Dit is het eerste project waar ik me bij kan herinneren dat we een met de opdrachtgever ons ontwerp hebben besproken, en feedback hebben gekregen, die we weer hebben verwerkt in ons ontwerp. Zo zorg je ervoor dat je ontwerp goed voldoet aan de eisen van de opdrachtgever. Ik denk dat je hier ook een stukje procesgerichtheid ziet. We hebben geleerd om bij een onverwachte gebeurtenis, een lockdown, ons project alsnog zo goed mogelijk af te ronden.
Persoonlijke ontwikkeling: App Inventor
App Inventor is een programma waarmee je apps kunt maken. Dat kon ik opzich al, want ik heb hier al eerder mee gewerk. Ik ben opzoek gegaan naar een betere versie van app inventor, die nog steeds enigzins op dezelfde manier werkt. Ik ben uitgekomen op Kodular. Hierin heb ik een versie van ‘Pokemon Go’ gemaakt, waarbij de pokemon waren vervangen door leerlingen uit mijn klas. Ik vondt het erg leuk om deze app te maken, en heb er ook veel van geleerd. Ik heb met firebase leren werken (een database voor apps), heb geleerd hoe je een goede sign-up en login maakt, hoe je goede menu’s, animaties, en game logic maakt. Ook heb ik geleerd hoe ik de app moet testen en builden, zodat ik deze met andere mensen kon delen, die dan samen konden spelen. Dit zie ik als een grootte ontwikkeling in mijn programmeer skills, ook al is het niet wat de opdracht voorschreef.
Project: Insecten op je bord
Bij dit project hebben we een manier bedacht om insecten te verwerken in populaire gerechten. Dit was een project waarbij vooral een stukje ‘plannen en organiseren’ en ‘samenwerken’ belangrijk was. We hadden een strakke planning, en deden veel samen. Ook zit hier weer een stuk kennisgerichtheid in, omdat we veel ‘marktonderzoek’ hebben gedaan, om te kijken of mensen wel insecten willen eten, en zo ja, hoe we dat dan het beste kunnen doen.
Persoonlijke ontwikkeling: CO-spaces
CO-spaces is een programma waarmee je 3D werelden kunt maken. Dit ging mij redelijk vlot af. Daarom heb ik vooral mijn focus gelegt op het programmeren, wat je ook in CO-spaces kunt doen. Ook bij deze persoonlijke ontwikkeling heb ik weer veel meer gedaan dan de opdracht/bedoeling was. Het is niet een persoonlijke ontwikkeling waarbij ik het geboel heb dat ik echt veel heb geleerd, maar ik heb wel een paar leuke dingen gemaakt.
3 VWO
Project: Escape box
Bij het eerste project in de derde maakten we een Escape box voor Let’s escape in haarlem. Bij dit project ging het stukje plannen en samenwerken al beter, ook omdat dit project goed was op te delen in deelonderdelen die indereen kan doen. Bij dit project heb ik geleerd om betere animaties te maken, wat we nodig hadden voor een stukje film in de escape box. Ook heb ik geleerd hoe de lazersnijder werkt, waar ik voorheen aan de toa vroeg of hij het voor me wilde doen. Verder heb ik met microbit gewerkt, wat ik al wel vaker had gedaan, maar het was goed om dit weer eens te doen.
Persoonlijke ontwikkeling: Microbit
Bij de persoonlijke ontwikkeling microbit heb ik veel geleerd over de Microbit, hoewel ik al vaker met de microbit had gewerkt. Het leren zet hem vooral in het proberen te maken van de opdrachten, terwijl dit eigenlijk niet mogelijk was. Ik liep redelijk voor op de rest, dus ik was de eerste die tegen de problemen aanliep. Ik heb geleerd hoe de microbit werkt, zodat ik ervoor kon zorgen dat het alsnog zou werken, wat helaas niet is gelukt door limieten van de microbit. Ook probeerde ik elke opdracht net wat beter te maken, zo had ik bij ‘besturen van led’ een rgb led gebruikt, waarbij je de kleur kon instellen, in plaats van de standaard led, die alleen aan en uit kon
Project: Sportproject
Bij het sportproject hebben we een voedbalgoal gemaakt met lazers, die meten waar, hoe en of de bal door het goal gaat. Als je weet hoe groot de bal is, kun je door de data van de lazers te analyseren, hoe snel, waar en met welke hoe de bal door het goal is gegaan. Bij dit project heb ik veel geleerd over het uitdenken van grottere objecten, die ook in het echt moeten werken. Ook heb ik wat geleerd over sensoren, en denk ik dat je bij dit project echt merkte dan mijn probleemoplossend vermogen omhoog was gegaan. Het kwam namelijk veel voor dat dingen niet werkte zoals van tevoren bedacht, bijvoorbeeld dat sensoren ook op zonlicht reageerde, in plaats van alleen het licht van de lazers.
Persoonlijke ontwikkeling: EI val
Bij het EI val project heb ik geleerd hoe je een ei kunt laten vallen zonder dat het kapot gaat. Hierbij heb ik leren nadenken over wanneer een constructie sterk is en hoe je ervoor zorgt dat er zo min mogelijk krachten op het ei zelf spelen.
Project: Drone obstakel
Bij het drone obstakel project hebben we een drone obstakel gemaakt. Het opstakel s gemaakt met een arduino, een motor, een ledstrip en een ultrasonische sensor. Het arduino gedeelte was niet heel ingewikkeld, dat heb ik al vaker gedaan. Het lastigste van dit project vondt ik het goedkoop maken van van het project, wanneer een groot deel van de kosten al gingen naa de electronica. Ook heb ik nagedacht over hoe ik bepaalde meganismen kan maken, en hoe ik ervoor zorg dat het alsnog makelijk te begrijpen is voor iedereen.
4 VWO
Project: KPN
Bij het KPN project hebben we een oplossing bedacht voor het probleem dat oudere mensen niet veel weten over cyberveiligheid. We hebben bij dit project veel onderzoek gedaan, maar het meest blij dit project was ik met de presentatie. Dit omdat ik er een persoonlijke ontwikkeling over heb gedaan. Mijn presentatie was goed voorbereid, had een goede structuur, en had niet het traditionele presentatie format. Zo kwam de bootschap duidelijk over, zonder dat de precentatie te langdradig werd. Ook heb ik geleerd hoe je een goede poster maakt, die de presentatie ondersteund.
Persoonlijke ontwikkeling: Precenteren
Bij de persoonlijke ontwikkeling presenteren heb ik geleerd hoe je een goede presentatie maakt. Ik heb gekeken naar verschillende presentatie technieken, zoals powerpoint, prezi, poster, ect. Ik heb geleerd hoe je een goede structuur maakt, hoe je een presentatie opbouwt, hoe je een presentatie interessant maakt, en hoe je een presentatie geeft. Ik heb presentaties geoefent en geleerd hoe je stem en lichaamstaal gebruikt om je presentatie te ondersteunen. Overall denk ik dat dit erg handig is wanneer je een presentatie moet geven, en dat ik hier veel van heb geleerd.
Project: Tata Steel
Bij het tata-steel project heb ik met Unreal Engine het terrein van tatasteel nagebrouwd. Ik had Unreal Engine nog nooit eerder gebruikt, dit was dus een leerpunt. Ik heb geleerd hoe je een terrein maakt, hoe je textures toevoegd, hoe je een goede belichting maakt, hoe je water toevoegd en hoe je gebouwen op de juiste schaal namaakt. Verder heb ik wat onderzoek gedaan naar tatasteel, maar dit project was niet echt een project waarbij je heel veel nieuws kon bedenken, omdat de meeste plannen al vastgesteld waren.
Persoonlijke ontwikkeling: Poster Design
Bij de persoonlijke ontwikkeling poster design heb ik geleerd hoe je een goede poster maakt. Ik heb gekeken naar verschillende poster designs, en heb geleerd hoe je een poster maakt die de boodschap duidelijk overbrengt, zonder dat de poster te druk wordt. Ik heb geleerd wat je wel en niet op een poster hoeft te zetten, hoe je posters goed uitprint met de posterprinter, en hoe je ze zichzelf laat uitsnijden. Ik denk dat ik hier veel van heb geleerd, en dat ik dit in de toekomst goed kan gebruiken.
Project: Smart Catan
Meer info? Lees hier meer
Smart Catan is een van de projecten waar ik het meest trots op ben. We hebben zo veel verschillende digen gedaan, en ik heb er ook veel van geleerd. Er kwam een stukje technisch 3d modelleren bij kijken, om een model te maken van hoe we het bord in elkaar gingen zetten. Dit had ik nog niet echt eerder gedaan, en ik heb hier bij mijn persoonlijke ontwikkeling veel van geleerd. Ook kwam er een stukje AI bij kijken. Voor het project heb ik mijn eigen Catan AI gemaakt, gebaseerd op een ’neural network’ zodat deze moest ’leren’ hoe goed catan te spelen. Ik heb beter en netter leren programmeren, heb geleerd hoe je goede coding conventions maakt, en hoe je code goed documenteerd. Ik heb geleerd hoe je verschillende programma’s maakt die met elkaar kunnen praten, door middel van bluetooth en wifi. Verder heb ik me op het gebied van electronika ontwikkeld. Ik heb geleerd hoe je heel veel inputs en outputs samenvoegt door multiplexen en demultiplexen, en hoe je een goede printplaat maakt. Ook heb ik geleerd hoe je een Arduino(5v) en een ESP32(3.3v) met elkaar laat praten, door middel van een level shifter. Zo kan je de ESP32 gebruiken voor wifi, en de Arduino voor de inputs en outputs. Verder heb ik geleerd hoe je een goede menu maakt, en die laat zien met een LCD scherm en een rotary encoder.
Wel liep ik bij dit project tegen de tijd aan, en heb ik niet alles kunnen doen wat ik wilde. Zo had ik graag het hele bord werkend gemaakt, wat ik had kunnen doen, als ik meer tijd had om te testen en te optimaliseren. Ook had ik graag een betere AI gemaakt, die niet alleen maar random moves maakt, maar ook echt probeert te winnen. Dit was helaas niet mogelijk, omdat ik niet genoeg tijd had om de AI te trainen.
Persoonlijke ontwikkeling: Onshape
Bij de persoonlijke ontwikkeling Onshape heb ik geleerd hoe je een 3D model maakt in Onshape. Zo kun je ervoor zorgen dat je 3d modellen exacte maten hebben. Onshape is een CAD programma, en nu ik heb geleerd hoe het in onshape werkt, kan ik ook makkelijker met andere CAD programma’s, zoals Fusion 360, werken. Ik heb geleerd hoe je parts en assemblies maakt, hoe je patronen maakt en hoe je alles afstemt op elkaar. Ik denk dat ik hier veel van heb geleerd, en dat ik dit in de toekomst goed kan gebruiken.
Persoonlijke ontwikkeling: Telemetry
Bij de persoonlijke ontwikkeling Telemetry heb ik geleerd hoe je een goede telemetrie maakt. Dit moest gebeuren voor het ITT team, waarbij we een solarboat maken. Ik heb geleerd hoe je gebruikt maakt van een realational database met buckets, waarbij data is opgeslagen op wanneer het geupload is. Dit is anders dan een normale SQL database, waar ik al eerder mee had gewerkt. Voor het systeem gebruikte ik InfluxDB, wat ik nog niet eerder had gebruikt. Ik heb ook geleerd hoe je data visualiseert met grafana, die grafieken kan plotten van je data. Verder zit er een stuk natuurkunde bij, om bijvoorbeeld te berekenen hoe lang de boot nog kan varen, en die stat te laten zien op de grafieken. Ik denk dat ik hier veel van heb geleerd, en dat ik dit in de toekomst goed kan gebruiken, ook bij andere projecten over dataverwerking.
5 VWO
Project: Bloembollen
Voor langere reflectie zie hier
Bij het bloembollen project hebben we de warmtestromen van het bedrijf W.F. Leenen onderzocht. We hebben een model gemaakt van de warmtestromen, en gekeken waar verbeteringen zaten. Bij dit project zijn we veel ontwikkeld over contact met de opdrachtgever. We hebben veel met de opdrachtgever overlegd, en feedback gekregen. Het feit dat de opdrachtgever zelf ook bezig was met het onderzoek, zorgde ervoor dat we echt tegelijkertijd nieuwe dingen ontdekten. Bij deze opdracht heb ik veel geleerd over warmtestromen, hoe warmte werkt en wat verschillende aparaten ermee doen. Dit was echt een project waarbij we veel onderzoek hebben gedaan. We hebben gesprekken met de opdrachtgever, expers en met het bedrijf van de bloembollen gehad. Ook heb ik geleerd hoe je een goed model maakt van de warmtestromen in een bedrijf. Ik heb geleerd hoe je matplotlib gebruikt om interactieve grafieken te plotten van de situatie, en hoe je een goede gui maakt om het systeem makkelijk in te maken. Zo kan elk warmtestroom-syteem na gemodeleerd worden, en kan je makkelijk zien waar de warmte vandaan komt en waar het heen gaat.
Persoonlijke ontwikkeling: CNC
De CNC machine heb ik samen met Sven in elkaar gezet. Voor deze persoonlijke ontwikkeling heb ik om leren gaan met de machine, maar ook met fusion. In het programma fusion kun je je 3D model omzetten naar een G-code, die de CNC machine kan lezen. Ik heb geleerd welke boordjes je waarvoor gebruikt, en hoe je de juiste settings kiest, zodat je model goed uit de machine komt. Ook heb ik geleerd hoe je de machine goed gebruik, zodat je model niet kapot gaat of verschuift. Ik denk dat ik hier veel van heb geleerd, en dat ik dit in de toekomst goed kan gebruiken.
Persoonlijke ontwikkeling: Pcb design/printen
Bij de persoonlijke ontwikkeling pcb design/printen heb ik geleerd hoe je een goede printplaat maakt. Ik heb de pcb printer voor het eerst in elkaar gezet en ik heb geleerd hoe ik een design maak die niet alleen electrisch goed werkt, maar ook nog practisch in elkaar te zetten is. In een van mijn eerste pogingen kwam ik er achter dat het heel lastig werd om de werstandjes zo dicht bij elkaar mooi recht te krijgen, hiervan heb ik geleerd in een nieuwe iteratie van het design. Verder heb ik geleerd hoe de machine werkt, hoe je trough hole pcb’s maakt, en hoe je de machine goed gebruikt, zodat je printplaat niet kapot gaat.
Project: Brederode
Voor langere reflectie zie hier
Bij dit project hebben we gewerkt aan een AR-app voor de ruine van brederode. We hebben met Unity een app gemaakt die extra dingen kan toevoegen aan de ruine. Dit project was niet wat ik origineel had willen doen. Ik had dit groepje gekozen omdat we iets met drones wilden doen, maar uiteindelijk is het een AR app geworden. Wel heb ik veel geleerd. Ik had nog nooit eerder een AR app gemaakt. Dus ik moest leren hoe ik de camera gebruikte, hoe ik de AR-services gebruikte om te tracken waar de kamer was en hoe ik code schreef om plaatjes te detecteren en daar dan een 3D model op te zetten. Hoewel dit vrij makelijk lijkt, is het toch wat lastiger dan je denkt. Er was dan wel een tutorial te vinden over 3d modellen spawnen wanneer een plaatje wordt gescant, maar bij die tutorials wordt niet uit gegaan van exacte maten ne plaatsen. Ik heb dus extra code moeten schrijven om ervoor te zorgen dat alles goed werkte en 1 meter ook echt 1 meter is en blijft. Dit heb ik gedaan door automatische trackpoints te laten plaatsen. Hoe je dit moet doen heb ik ook weer geleerd. Je zou ook kunnen stellen dat mijn probleemoplossend vermogen beter is geworden door dit project, want elke keer dat ik wat had gemaakt, waren er weer meer dingen die niet werkte. Maar ik denk dat problemen oplossen en coderen wel een paar dingen zijn die mij over het algemeen goed afgaan, dus ik weet niet of ik echt veel heb ontwikkeld op probleemoplossend programmeren.
Persoonlijke ontwikkeling: Resin printen
De resin printer heb ik samen met Sven in elkaar gezet. Ook heb ik aan het begin van het jaar van Sebbe een uitleg gekregen over hoe ik de resin printer en alle andere aparaten kon gebruiken. Resin printen is een stukje lastiger dan FDM printen, omdat je met vloeistof, die redelijk giftig en gevaarlijk kan zijn, werkt. Resin wordt hard wanner het onder UV-licht valt. Wanneer dit gebeurd, wordt het door een exotherm prosess heel warm. Wanneer er resin op je lichaam zit, en je loopt naar buiten, waar de zon met uv licht op je schijn, kan het zijn dat je brandwonden oploopt. Ook is het slecht voor je ogen, en moet je altijd een veiligheidsbril dragen. Verder is het slecht voor je longen, en moet je altijd een mondkapje dragen. Zodat het niet op je huid komt, draag je handschoenen. Verder zijn sommige mensen er alergisch voor. Allereerst probeerde ik een resin print te maken, zoals ik ook een normale print zou doen. Helaas werkte dit niet goed, en viel de print uit elkaar. Ik heb geleerd dat je bij resin printen veel meer moet nadenken over hoe je de print maakt. Als je een stukje hebt dat niet goed aan de rest van de print blijft hangen, blijft het stuk op het schermpje liggen, en werkt het schermpje op die plek niet goed tot je het opruimt. In de tweede print heb ik dit beter gedaan, en is de print goed gelukt. Wanneer een print is gelukt, moet je de print nog wassen in isopropanol, en uitharden onder UV-licht. Hiervoor heb je speciale apparaten, die ik ook heb leren gebruiken. Toen ik voor de persoonlijke ontwikkeling weer verder ging met de resin printer, heb ik een calibratie print gedaan, om te zorgen dat alles goed zou werken. Op basis van het resultaat, heb ik de printer opnieuw gecalibeerdt. Daarna heb ik de calibratie print gewassen met isopropanol en gecured. Omdat de curing machine was gestopt met werken, heb ik dit met de hand gedaan. Bij de machine zit een UV-zaklampje, die je over de print moet bewegen. Dit is makkelijk te doen voor het calibratie vierkantje, maar voor de kraai die ik daarna wilde printe, was dit al lastiger. Ook is een groot voordeel van de resinprinter dat het niet langer duurt om meer dingen naast elkaar te printen. Daarom heb ik 9 benchy’s tegelijkertijd in de printer gedaan.