Het project

Voor de sectie aardrijkskunde op het Ichthus Lyceum ben ik begonnen met het maken van een AR-Sandbox. Dit is een project waarbij je een zandbak hebt met een beamer erboven. De beamer projecteert een kaart op het zand, en de diepte van het zand wordt gemeten met een Kinect. Hierdoor kan je een hoogtekaart maken van het zand, en deze projecteren op het zand. Maar met de height-map kun je nog veel meer doen. Je kan bijvoorbeeld de hoogte van het zand gebruiken om te simuleren hoe water naar beneden stroomt. \

Features

  • Hoogtekaart projecteren
  • Waterstroom simuleren
  • Plantengroei simuleren
  • Opwarming lucht simuleren
  • Wind simuleren
  • Neerslag simuleren

Het ontwerp

Het ontwerp van de AR-Sandbox is gebaseerd op de AR-Sandbox van UC Davis. Dit ontwerk gebruikt een Xbox Kinect v1 om de hoogte van het zand te meten. De Kinect is verbonden met een computer, die de hoogtekaart berekent en deze naar de beamer stuurt. De beamer projecteert de hoogtekaart op het zand.

Bouwplan AR-Sandbox

In mijn ontwerp gebruik ik een Xbox Kinect v2. De Kinect v2 heeft een hogere resolutie dan de Kinect v1, en kan daardoor een hogere resolutie hoogtekaart maken. De Kinect v2 heeft ook een hogere framerate, waardoor de hoogtekaart sneller wordt geupdate. Ook kan de kinect v2 makkelijk met unity worden gebruikt, omdat er een gratis unity package voor is.